توجه به مخاطب و مشتري، احترام متقابل به مردم و افکار عمومي شرط لازم توسعه روابط عمومی
به گزارش کاوشگران روابط عمومي به نقل از ايرنا، طي روزهاي اخير با هدف تبيين اهميت موضوع روابط عمومي و لزوم پاسخگويي اين نهاد به مردم، در ميزگردي، ميزبان حميد شکري خانقاه و هوشمند سفيدي سخنگو و دبير هيات موسس خانه روابط عمومي ايران، اسماعيل قديمي مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات، حسن نصيري قيداري مدرس دانشگاه، امير مسعود امير مظاهري مدرس دانشگاه، رضا لياقت ورز رئيس روابط عمومي بانک کشاورزي و بيژن قاسمي رئيس روابط عمومي شرکت توانير بود که چکيده اظهارات اين کارشناسان در اين ميزگرد در پي مي آيد :
** مردم سرمايه هاي اصلي روابط عمومي ها هستند
مدرس دانشگاه در اين ميزگرد از مردم به عنوان سرمايه هاي اصلي جامعه و مخاطبان روابط عمومي ها ياد کرد .
امير مسعود امير مظاهري توجه به افکار عمومي، نيارهاي جامعه، برون رفت از شکل سنتي به شيوه هاي نوين، توجه به مخاطب و مشتري، احترام متقابل به مردم و افکار عمومي را از مهمترين ويژگي هاي يک روابط عمومي موفق و پاسخگو برشمرد .
** روابط عمومي و پاسخگويي قرين يکديگرند
پژوهشگر حوزه ارتباطات نيز روابط عمومي و پاسخگويي را قرين يکديگر برشمرد و گفت: با مراجعه به فلسفه وجودي روابط عمومي ها مي توان به ارتباط تنگاتنگ اين آن با پاسخگويي رسيد .
اسماعيل قديمي معتقد است که روابط عمومي ها با داشتن ساختار مناسب، ساز و کار اجرايي، قوانين و مقررات، استقلال عمل سازماني، اهميت دادن به جايگاه اين حرفه و... مي توانند يک نظام پاسخگويي مناسب و مطلوب را در سازمان ها و دستگاه هاي مربوطه ايجاد و نهادينه کنند .
** وظيفه روابط عمومي ها مردم مداري است
استاد دانشگاه و مولف چندين جلد کتاب با موضوع روابط عمومي نيز با تاکيد براينکه وظيفه روابط عمومي ها اطلاع رساني نيست، گفت: فلسفه وجودي اين حرفه، مردم مداري و برقراري ارتباط فراگير با مردم و جامعه است .
حميد شکري خانقاه تصريح کرد: محور بودن و سنتي بودن روابط عمومي ها، عامل مهمي براي عدم پاسخگويي به مردم است، از اين رو بايد از اين حالت روابط عمومي ها به سمت و سوي ارتباطات فراگير و نوين که بتوانند پاسخگوي نيازها باشند، گام بردارند .
** رسالت مهم روابط عمومي ها پاسخگويي است
سخنگو و دبير هيات موسس خانه روابط عمومي ايران نيز با اشاره به نقش بي بديل روابط عمومي ها در حوزه پاسخگويي گفت: رسالت مهم روابط عمومي ها پاسخگويي است .
هوشمند سفيدي بر اين باور است که پاسخگويي فرايندي است که علاوه بر روابط عمومي ها، همه اعضاي سازمان ها بويژه مسئولان همواره بايد آن را با توضيحات مستدل، کافي و منطقي براي مردم و مخاطبان داشته باشند .
دبيرکل سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي کشور تاکيد کرد: روابط عمومي ها بايد پاسخگويي هاي بالقوه را دريابند و نه اينکه منتظر بمانند تا زمانيکه انتقاد و يا موضوعي پيش بيايد و آنگاه نسبت به پاسخگويي برآيند .
** نظام پاسخگويي روابط عمومي نيازمند کنترل و ارزشيابي است
مدرس دانشگاه نيز در اين نشست گفت: نظام پاسخگويي در روابط عمومي ها، بايد داراي نظام کنترل و ارزشيابي باشد .
به گفته حسن نصيري قيداري، براي اينکه روابط عمومي ها پاسخگو باشند بايد به سه نکته اول اينکه بينش و نگرش مديران روابط عمومي و سازمانها به مردم و جامعه تغيير کرده و براي مخاطبان حق و احترام قائل شوند. دوم، تدوين يک ماموريت، يعني اينکه روابط عمومي بداند چه مسئوليتي براي پاسخگويي در قبال جامعه دارد و سومين نکته ايجاد انگيزه، ترغيب و ايجاد نشاط در ميان مخاطبان و مردم است .
کلید واژه انتخابی برای عنوان وبلاگ ترکیبی از روابط عمومی (Public Relation)و جامعه شناسی(Sociology)است وبیشتر در حوزه جامعه شناسی روابط عمومی و جامعه شناسی ارتباطات به طرح موضوعات می پردازد.